Voedselverspilling

Ga naar de inhoud

Voedselverspilling

Libra dieetadvisering
Gepubliceerd door Irene Kieftenburg in Dieetcoach · 13 juli 2022
Bij het lezen van de uitslag van een onderzoek van Wageningen University & Research (WUR) naar voedselverspilling moest ik meteen aan mijn jongste zoon denken. Hij had mijn voorraadkast leeg gehaald en diverse over de datum producten klaar gezet om in de container te gooien. Ook hij had gekeken naar houdbaarheidsaanduidingen op de verpakking van etenswaren die nog prima eetbaar waren, terwijl zij net over de datum waren. Uit dit onderzoek blijkt dat zeker 10 procent van de voedselverspilling thuis te voorkomen is als mensen het verschil tussen ten minste houdbaar tot en te gebruiken tot weten.

Al eerder zijn dit soort onderzoeken gedaan en de uitkomst is ook onveranderd. Consumenten gooien veel onnodig weg. Denk hierbij aan macaroni, spaghetti, couscous, griesmeel en rijst koffie en thee, vis in blik, stroop en sappen uit pak. Deze producten worden onnodig weggegooid, omdat consumenten bang zijn ziek te worden als ze ”ouder” voedsel eten of omdat ze denken dat de kwaliteit van het product niet meer goed genoeg is. De WUR wil nu twee iconen gaan gebruiken om het verschil tussen de houdbaarheidsdatums te verduidelijken. Nederlandse consumenten gooien jaarlijks per persoon zo’n 34 kilo aan vast voedsel en 8 kilo aan vloeibaar voedsel weg. Ook blijkt uit eerder onderzoek dat de houdbaarheidsdatum een belangrijke rol speelt als oorzaak voor voedselverspilling. Het gaat dan met name over het verkeerd interpreteren van de verschillende typen houdbaarheidsdata door consumenten. Daarbij worden de “tenminste houdbaar tot (THT)” die gaat over de kwaliteit van een product, verwart met de term “te gebruiken tot (TGT)”, die gerelateerd is aan aspecten van voedselveiligheid.  Iconen kunnen consumenten helpen om minder voedsel te verspillen. Zo staat bij er bij het THT-icoon vermeld “Vaak goed na datum, kijk, ruik en proef” en bij TGT “Niet gebruiken na datum”. Door de iconen zijn consumenten minder geneigd om THT-producten over de datum weg te gooien. Ook draagt het icoon eraan bij dat consumenten vaker TGT-producten op de uiterste houdbaarheidsdag opeten. En ze zijn terughoudender om TGT-producten na deze datum te eten. Dat is precies de bedoeling met het oog op voedselveiligheid. Producenten kunnen de iconen en teksten vrijwillig plaatsen op de verpakking, naast de wettelijk verplichte houdbaarheidsvermelding. Als bedrijven deze iconen eenduidig gaan gebruiken, kunnen consumenten het verschil tussen THT en TGT nog beter leren herkennen. Het icoon bij de THT-producten daagt ons dus uit om onze neus en ogen in te zetten. Daarbij proef ik ook altijd een heel klein beetje om in te schatten of een product nog kan. Als de reuk en smaak afnemen, is dit wellicht geen goed idee. Minder in huis halen is natuurlijk ook een goed plan. In mijn geval zou dat werken, want de meeste producten die mijn zoon weg wilde gooien, heb ik in de aanbieding aangeschaft. Vaak de 2e voor de helft van de prijs of zoiets. En dan bedenkend dat het altijd wel van pas komt. Het was bij mij vooral meel, vis in blik en inderdaad deegwaren als rijst en macaroni, die ik de afgelopen jaren veel minder ben gaan eten. Wil je meer weten over deze iconen? Kijk dan op deze site samentegenvoedselverspilling of bel met ons!


© 2022 Libra Dieetadvisering
Libra is ook gevestigd in:
Drenthe: Assen, Emmen, Emmer Compascuum, Klazienaveen, Sleen en Zuidlaren
Friesland: Akkrum (hoofdlocatie), Franeker, Garijp, Grou, Harlingen, Leeuwarden, Makkum, Nij Beets, Noordwolde, Oostermeer, Sexbierum en Tijnje.
Overijssel: Kuinre en Oldemarkt.
Hoofdvestiging: Dringelstrjitte 3 - 8491 CR  Akkrum - Tel.: 0566-651991 - E-mail: info@libra-dieetadvisering.nl
Terug naar de inhoud