Eetgedrag is te sturen
Gepubliceerd door Irene van der Vuurst in Dieetcoach · 7 april 2021
Gedragswetenschapper Sanne Raghoebar
promoveerde in maart aan de universiteit van Wageningen. Zij nam het eetgedrag
van mensen onder de loep. Een interessant onderwerp waar u wellicht ook de
vruchten van kunt plukken.
Raghoebar begint met een
actueel onderwerp om als voorbeeld te dienen hoe gedrag van anderen ons gedrag
beïnvloed. Stel u ziet een prullenbak vol met tissues waarmee anderen hun
winkelwagentjes hebben schoon gemaakt. De kans is dan zeer groot dat u ook uw
wagentje schoonmaakt, omdat u ziet dat dit de sociale norm is. Als een straat
brandschoon is, gooien mensen minder snel afval op straat, omdat afval laten
slingeren blijkbaar niet normaal is in die omgeving. Op dezelfde wijze kan het
aanbod en de presentatie van voedsel mensen ook laten denken dat een bepaalde
keuze of bepaald gedrag de sociale norm is. Raghoebar ging observeren in
tankshops, bedrijfsrestaurants, restaurants in winkels en bij lunchbuffetten. Zij
keek hoeveel producten er liggen, hoe ze werden gepresenteerd en hoe groot de
portiegrootte was. Hier kwamen dan normen uit voort. Mensen kozen bijvoorbeeld
een product waarvan duidelijk zichtbaar was, door bijvoorbeeld een open
sausdeksel of kruimels, dat anderen dit ook hadden gekozen. Vervolgens vroeg
zij dit na en bleek dat ook zo te zijn. Rahoebar ging vervolgens drie items
onderzoeken. Het eerste item betrof een dichte en een open snoeppot. Op twee
locaties en in een onderzoekslab werd met open en dichte deksels
geëxperimenteerd. Daarna werden aanwezige personen bevraagd. Als het deksel op
de pot zat, voelden aanwezigen zich minder vrij om wat te pakken en vonden zij dat
het minder gepast was. Dit terwijl het snoep aangeprezen werd en er ook gewoon snoep
gepakt mocht worden. De mensen pakten dan ook daadwerkelijk minder snoepgoed
uit een pot met deksel. De deksel was als het ware de sociale norm. Bij het
tweede item werd er online en in een nagemaakte supermarkt vlees en
vegetarische producten aangeboden aan niet-vegetariërs. Wanneer het aanbod van
vegetarische producten in de nagemaakte supermarkt groter was, dacht men dat
andere consumenten vaker voor vegetarisch kozen. Als het vak met vlees groter
was, dacht men dat vlees eten normaal was. Om duurzaamheid te bevorderen, zou
inrichting en aanbieding veranderd kunnen worden, aldus Raghoebar, om zo mensen
vaker vegetarische producten te laten kiezen. Bij het derde item, ook weer
online en in een onderzoekslab, werd onderzocht hoe de portiegrootte invloed
heeft op eetgedrag. Uit dit onderzoek bleek dat deelnemers die een groot stuk
lasagne voorgeschoteld kregen, de dag erna zelf ook een vrij groot stuk pakten.
Bij de kleinere portie kozen mensen juist de volgende dag voor een kleiner
stuk. De portiegrootte gaf een sociale norm aan over de normale en een gepaste
consumptie, die mensen op een later tijdstip ook weer handhaafden. Dit dus
ongeacht iemands eigen persoonlijke normen. Ook ons eetgedrag kan dus de goede
kant op gestuurd worden, net als het afval op straat... “Je zou niet alles
moeten verbieden en alleen maar gezonde dingen moeten aanbieden”, zegt
Raghoebar. “Maar het zou wel meer genormaliseerd mogen worden. Nu hangt het erg
naar de ongezonde kant. Dat kan normaler worden getrokken. De balans moet terug
en via de inrichting van ons voedselaanbod aangeven wat gezond en duurzaam is,
kan daarbij helpen”. Al eerder verzuchtte hoogleraar Jaap Seidell iets
soortgelijks. Hij gaf indertijd aan dat door de top 25 van de voedingsindustrie 15 miljard
uitgegeven wordt aan promotie van hun
producten!! Daar kan de overheid met voorlichtingscampagnes natuurlijk niet
tegenop. Wel is het wellicht
slim om mensen meer te sturen. Zelf kunt u hier thuis ook mee beginnen door
bijvoorbeeld geen eten in het zicht te zetten. Wilt u meer weten? Neem dan contact met ons op!